כלים לשינוי

מאבקים שהצליחו

קמפיינים רצים

לוח אירועים

לוח דרושים

עצומות

פורום

מאמרים

צור קשר

משנים

אפשר לשנות!

חסרי בית עניים בבאר שבע ובירושלים משיגים עשרות פתרונות דיור

 

הם ישבו במשך חודשים באוהל מחאה מול משרדי הממשלה, הפגינו, "פוצצו" אספה בהשתתפות שר השיכון, קשרו עצמם לבלוני גז, שרפו צמיגים ובקבוקי תבערה -  ולבסוף קיבלו מה שדרשו: פתרונות דיור בשווי מיליוי שקלים.

 

בדרך כלל מי שמעורב בקבלת ההחלטות הוא מיעוט קטן של עשירים המקורבים למקבלי ההחלטות. הם נוכחים בועדות, באירועים החברתיים ובפרויקטים השונים, ולא אחת הם עצמם או קרוביהם מכהנים בתפקידים בכירים במערכת הפוליטית, וכך שולטים בפועל ברשות המבצעת, ברשות המחוקקת ואפילו ברשות השופטת, ומקדמים את האינטרסים שלהם על חשבון האינטרסים של כל שאר הציבור. אבל נצחון חסרי הבית בבאר שבע מהווה הוכחה נוספת לכך ששלטון העשירים אינו הכרח המציאות: כל אחת ואחד מאתנו יכול/ה להשפיע ולשנות, גם העניים ביותר, אלה שאין להם כלום (להפסיד) יכולים להפעיל לחץ על מקבלי ההחלטות ולפעול למען האינטרסים שלהם. השבוע הוכיחו זאת מחוסרי הדיור בבאר שבע, כששיחזרו את ההצלחה שהשיגו לאחרונה אנשי מאהל מחוסרי הדיור בירושלים (כיכר הלחם) וקיבלו לידיהם מפתחות לדירות.

מחוסרי הדיור בבאר שבע הם א/נשים נורמטיבים, שיום אחד הם מצאו עצמם ללא כסף וללא קורת גג. במשך חודשים ניסו להשיג תמיכה מפקידי הממסד שהתעלמו מהם, ולבסוף לא נותרה להם ברירה והם עברו לגור באוהלים ברחוב והחלו להפגין נגד מדיניות הממסד. הלחץ עבד, ובמשך תשעה חודשים עשרות תושבים קיבלו מענה לבעיות הדיור שלהם. בסוף ינואר 2005, כשבית המשפט הוציא צו המורה לפנות את המאהל, נותרו עדיין במאהל תשעה א/נשים ללא פתרון דיור להם ולמשפחותיהם.

לאחר שפגישה עם שר השיכון לא הביאה לפתרונות מספקים, הם נכנסו לאסיפה שקיים בעיר שר השיכון, שאלו שאלות מביכות ודרשו פתרונות, ועוררו מהומה כזו שהאסיפה התפזרה – לא לפני שנציגי משרד השיכון הבטיחו לדאוג לפתרונות במהרה. למחרת הגיע נציג משרד השיכון למאהל עם פתרונות טובים יותר אך עדיין לא מספקים. מחוסרי הדיור ותושבים שבאו לתמוך בהם קשרו עצמם בשרשראות למאהל עם בלוני גז ואיימו לפוצץ את עצמם אם ינסו לפנותם, שרפו מחוץ למאהל גלגלים וזרקו בקבוקי מולוטוב. השוטרים עמדו חסרי אונים, ואנשי משרד השיכון אולצו לפתור את המצב, ולהכנס למשא ומתן רציני. לאחר שלושה ימים של משא ומתן חסרי הבית קיבלו את כל מה שדרשו: דירות בשווי מיליוני שקלים.

מחוסרי הדיור בבאר שבע שחזרו בכך את הצלחתם של מחוסרי הדיור בירושלים ("כיכר הלחם"), שמספר שבועות קודם לכן דרשו באותה דרך – וקיבלו - פתרונות דיור. חסרי הבית העניים הללו הוכיחו שכל אחת ואחד יכול/ה לשנות. הם הוכיחו שלא צריך כסף, קשרים או מומחיות בכדי לפעול למען האינטרסים שלך, להשפיע ולשנות.